Oppilasarviointi

“Arviointi on oppilaan oppimisen arviointia, ei oppilaan arviointia.”



Suomenkielisten alakoulujen arviointikäytänteet:


  • 1.lk Tutustumistapaaminen elo-syyskuu (määritellään koulukohtaisesti), oppimiskeskustelu ennen viikkoa 8, lukuvuositodistus (oppimiskeskustelun pohja)
  • 2.lk Laaja oppimiskeskustelu ennen viikkoa 8, lukuvuositodistus
  • 3.lk Sanallinen/numeerinen väliarviointi, käytöksen arviointi sanallinen, lukuvuositodistus
  • 4. Sanallinen/numeerinen väliarviointi, käytöksen arviointi sanallinen, lukuvuositodistus
  • 5. Oppimiskeskustelu, lukuvuositodistus (Wilman päivämäärä)
  • 6. Väliarviointi, laaja oppimiskeskustelu kevättalvella, (Wilman päivämäärä),lukuvuositodistus
  • Työskentelytaidot arvioidaan osana oppiaineita.


  • Taide- ja taitoaineiden arviointi sanallinen kuudenteen luokkaan asti, kuudennella välitodistuksessa kaikille numerot.

Asteikko on neliportainen:

  • Osaat erinomaisesti
  • Osaat hyvin
  • Osaat vaihtelevasti
  • Tarvitset tukea

Käyttäytymisen lausepankki

Järjestyssääntöjen noudattaminen:

  • Noudatat sovittuja sääntöjä ja hyviä tapoja esimerkillisen hyvin.
  • Noudatat sovittuja sääntöjä ja hyviä tapoja.
  • Noudatat yleensä sovittuja sääntöjä ja hyviä tapoja. Pystyt tarvittaessa korjaamaan käytöstäsi.
  • Noudatat vaihtelevasti sovittuja sääntöjä ja hyviä tapoja. Käytöksesi korjaaminen tuottaa sinulle haasteita.
  • Rikot tahallisesti sääntöjä.
  • Suhtaudut välinpitämättömästi sääntöjen ja hyvien tapojen noudattamiseen. Käytöksesi korjaaminen tuottaa sinulle toistuvasti haasteita.

Sosiaaliset taidot:

  • Käyttäydyt esimerkillisesti ja ystävällisesti muita kohtaan. Otat toiset huomioon ja ylläpidät myönteistä ilmapiiriä.
  • Tulet hyvin toimeen toisten kanssa.
  • Tulet yleensä toimeen muiden kanssa.
  • Sinulla on toisinaan vaikeuksia tulla toimeen muiden kanssa.
  • Sinulla on toistuvasti vaikeuksia tulla toimeen muiden kanssa.
  • Sinulla on suuria vaikeuksia tulla toimeen muiden kanssa.
  • Käytöksesi on täysin hallitsematonta.